ربما يكون هذا الحوت الأكثر لغزاً في العالم!!

Sponserd Ads

كتب – محمود سرور

مهما كُنت بائس أفتكر الحوت المسكين اللي قدامك ده واللي عايش فالمحيط الهادي بقاله حوالي 30 سنة وحيد تحت المياه بيدور علي حوت يعيش معاه أو حتي أنثي يقضي معاها ليلة مُطلقاً أصواتاً وذبذبات صوتية شديدة في قاع المحيط يمكن حوت ابن حلال يسمعه لكن فالحقيقة محاولته دائماً بلا جدوي..

العلماء وقت ما اكتشفوه سنة “1989” في شمال المحيط الهادي كانوا مُندهشين لأنه كان عايش وحيد بيغني مع نفسه وبيطلق نداءات صوتية عالية شبيهة بنفس أصوات الحيتان والمتوقع أن الحيتان تستجيب للصوت وينضم ليهم وميبقاش وحيد لكن الغريب أن مكانش فيه إستجابة وفضل صاحبنا الحوت عايش وحيد..

Sponserd Ads

بعد البحث والدراسات أكتشفوا أنه تقريباً الحوت الوحيد اللي بيطلق موجات صوتية ترددها 52 هيرتز، في حين أن الحيتان العادية بتطلق موجات صوتية ترددها ما يقارب 16 هرتز لذلك الترددات الصوتية فريدة من نوعها ولا تصل للحيتان التانية وعلشان السبب ده العلماء سموه حوت (52 هيرتز)..

الجميل بقي، أن الأقمار الصناعية تعتبر أمل العلماء الفترة الجاية علشان يراقبوا الحوت في فترة تزاوج الحيتان لعلهم يكتشفوا حوت بالقرب منه وربما السنة الجاية ميكونش حوت 52 هيرتز وحيد ويكون أسرة سعيدة في المحيط..

عموماً، مازال الحوت لغز كبير من سنين لدرجة أنهم اعتبروه لغز لايقل عن لغز مثلث برمودا وانتجوا فيلم وثائقي السنة ديه عنه موجود علي إيجي بيست بإسم..

“The Loneliest Whale: the Search for 52” (2021)