كيف تكونين أنيقة اذا كنتِ بدينة.

Sponserd Ads

كيف تكونين أنيقة اذا كنتِ بدينة.
 
صرحت مصممة ” رشا آمين ” في هذا المقال عن معالجة الجسم البدين بفن أختيار الملابس و بعض الحيل الأنسب له كما و كأنك تبدين نحيفة.
 
 
1- ضيفي خطوط رأسية:
 
اختاري لوك بأكتر من طبقة مع جاكيت طويل، ده هيظهرك أنحف واطول ، وانتبهي لمكان الزراير لازم تكون كلها في صف واحد ، لان ده هيظهرك اكتر رشاقة.
 
2- ضيفي ألوان فاتحه او زاهية للـوك أحادي اللون:
 
اعتمدي على لوك بـ لون واحد، ولكن ضيفي له تفاصيل بلون فاتحة او زاهية، سواء كان جاكيت او تنورة او توب، الطريقة دي ممتازة جدا علشان تبعدي رؤية الانتباه عن المناطق
اللي بها مشكلة.
 
 
3- اختيار حمالة الصدر المناسبة مهم:
 
لو منطقة الصدر مش مدعوم بشكل صحيح، فـ هيكون إضافة لمظهر زيادة لمنطقة البطن وهتجذبي انتباه اكتر لهذه المنطقة ، حمالة الصدر اللي بحجم مناسب بتساعد عى رفع الصدر وبتخلق مساحة بين الصدر والبطن لمظهر اكثر نحافة.
 
4- اختيار اماكن الزراير:
 

Sponserd Ads

تأكدي ان مكان الزراير يكون في الجزء الابرز من بطنك ، لان لو الجزء اللي فيه الزراير فوق البطن هيبدو علي منطقة البطن اكبر حتى لو صغيرة، وهتوجهي كل النظر ليها.
 
5- اتجنبي الاقمشة الخفيفة:
 
الاقمشة الخفيفة بتبرز منحنيات وخطوط في الجسم اكتر، ولذلك هذا الافضل انك تعتمدي على الاقمشة السميكة اللي بتكون مشدودة على الجسم و متماسكة في نفسها.
 
6- ممنوع دخول التوب بداخل البنطلون:
 
لو التوب او القميص بداخل البنطلون هيرسم خط واضح حوالين منطقة البطن هيجذب الانتباه ليها اكثر، لذلك ينصح خبراء تصميم الازياء باختيار الاقمصة الواسعة و الابتعاد عن القمصان المجسمة، ولازم يكون الطول بعد نهاية البطن بمسافة مناسبة.
 
7- اختيار الشنط ايضاً مهم:
 
حجم شنطة اليد ممكن يكون مؤثر على اللوك خاصتك، اختاري شنطة كبيره هيبدو شكلك انحف وارفع، ولو جسمك نحيف اعتمدي على الشنط متوسطة الحجم.
 
8 اعتمدي على الملابس المات:
 
النسيج او الخامات اللي بها لامعة دائما بتجذب الانتباه وبتبرز كل خط في الجسم، لذلك من الافضل اختيار الملابس الغير لامعة.
 
9- اعتمدي على الفساتين بقصة الكروازيه:
 
ده الاختيار الانسب هيساعدك دائما لان هيخفي منطقة البطن تماماً و ايضاً هيبرز افضل المناطق في جسمك وهيظهره بشكل مثالي.